سپندار مذگان

 ولنتاین

روز ولنتاین به عنوان یک جشنواره زمستانی در روز february15 در بیش از 2000 سال پیش شروع شد. درآن زمان کافران از خدایا نشان می خواستند که به آنها میوه وسبزیجات خوب وحیوانات قوی بدهد . 

وقتی مسیحیان وارد انگلستان شدند همراه باخود داستانی در مورد مردی که ولنتاین نام داشت آوردند.داستان درباره ولنتاین این است که او در قرن سوم زندگی می کرد. در آن زمان امپراطور روم کلودیوس دوم که یک  مسیحی نبود تصمیم گرفت که سربازانش نباید ازدواج کنند چون سربازان مجرد خوب می جنگیدند(سربازان متاهل به علت وابستگی به خانه وزندگی خود را به خطر نمی انداختند). 

ولنتاین که در یک کلیسا به عنوان راهب مشغول به کار بود روزی به یک سرباز کمک کرد تا با دختری ازدواج کند . امپراطور ازقضیه با خبر شد و دستور داد که ولنتاین باید بمیرد ؛ چون او کار اشتباهی را انجام داده است .ولنتاین راهی زندان شد و آنجا عاشق دختر یک مرد که در زندان کار می کرد شد .روزی که مُرد به این دختر نوشته ای فرستاد ودر پایان آن نوشته گفت : ولنتاین تو(your Valentine  ) او در روز 14فوریه چشم از این جهان بست ، بنابر این تاریخ جشنواره از 15 فوریه به 14فوریه ونام آن به روز سنت ولنتاین (saint Valentine) تغییر کرد .

 در قرن 19 وقتی که ادارهی پست در انگلستان آغاز  به کار کرد ، مردم شروع کردند به فرستادن کارت ولنتاین به کسی که دوستش دارند .این کار را در روز 14فوریه انجام می دهند این کارتها حاوی تصاویری از گلها و یا جملاتی عاشقانه